1. Úvod
2. Vymedzenie vlastných cieľov
5. Dĺžka dochádzky, formy výchovy a vzdelávania
8. Spôsob a podmienky ukončenia výchovy a vzdelávania
10. Materiálno-technické a priestorové podmienky
11. Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia
12. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí
13. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy
14. Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov
Názov ŠkVP: Radosť
Predkladateľ:
Názov školy: Materská škola
Adresa: č. 66, 900 62 Kostolište
IČO: škola bez právnej subjektivity
Riaditeľ materskej školy: Zuzana Zaíčková
Ďalšie kontakty: tel.: 034/773 42 36,
e-mail: materskaskola@kostoliste.sk
Zriaďovateľ:
Názov: Obecný úrad
Adresa: č. 66, 900 62 Kostolište
IČO: 00 304 867
Kontakty tel.: 034/773 40 56,
e-mail: obeckostoliste@stonline.sk
Absolvovaním posledného ročníka materskej školy získava dieťa predprimárne vzdelanie, ktoré umožní dieťaťu rozvíjať štátny jazyk, poznávanie a vnímanie prírodných a spoločenských vied, zabezpečuje rozvoj fyzickej a pohybovej stránky, rozvoj osobnosti dieťaťa prostredníctvom kultúry a umenia.
Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania, ktoré vydáva materská škola.
V závere predškolského veku ide o dosiahnutie základov kľúčových kompetencií:
Materskú školu navštevujú deti od 3 do 6 rokov veku. Poskytujeme celodennú výchovu a vzdelávanie, podľa želania rodičov i poldenný pobyt v predškolskom zariadení.
Pri tvorbe ŠkVP a tvorbe učebných osnov sme vychádzali zo ŠVP, prihliadnuc na špecifické podmienky našej materskej školy a osobitné potreby predškolského vzdelávania. V edukačnom procese sa zameriavame na rozvoj osobnosti dieťaťa v poznávaní seba samého, spoznávaní okolitého sveta, ľudí, kultúry a prírody. Výchovno-vzdelávaciu činnosť budeme smerovať k rozvoju kľúčových kompetencií. Dôraz budeme klásť na upevňovanie hygienických, stravovacích a spoločenských návykov, zručnosti súvisiacich so sebaobsluhou detí.
Charakteristika tematických okruhov
Z obsahového hľadiska sú tematické okruhy zamerané:
Ja som – na rozvíjanie osobnostných kompetencií, zmyslov, vzťahu dieťaťa k rodine a k okoliu, na sebapoznanie, seba prezentáciu, na sociálne, emocionálne, motorické 12 a kognitívne vnímanie života dieťaťa (telesný, duševný, duchovný, sociálny a emocionálny život).
Ľudia – na rozvíjanie sociálnych skúseností a vzťahu ku spoločenstvu ľudí, kontakty s ďalšími skupinami ľudí, na oboznamovanie sa s pracovnými a inými aktivitami ľudí, na rozvíjanie predstáv o miestach, kde ľudia žijú a tvoria, o prostrediach, v ktorých sa nachádzajú, o multikultúre, etnikách, rasách (ďalší ľudia, ľudstvo).
Príroda – na rozvíjanie poznania elementárnych zákonitostí života na zemi, prírodných javov, živých i neživých predmetov, na formovanie začiatkov ekologickej kultúry, na vytváranie (formovanie) pohľadu na svet prírody a vzťahu k prírode, na vytváranie základov svetonázoru a získavanie základných vedomostí o zemi a vesmíre (zem, vesmír).
Kultúra – na rozvíjanie kontaktov dieťaťa so svetom duševných činností ľudí, rozvoja vnímania a uplatňovania hudobnej, literárnej a výtvarnej kultúry (predmetný svet, svet hry a svet umenia).
Tematické okruhy sa vzájomne prelínajú a dopĺňajú. Plnia sa integrovane v globálnom a nepretržitom pedagogickom procese.
Každý tematický okruh zahŕňa tri vzdelávacie oblasti rozvoja osobnosti dieťaťa:
1. perceptuálno-motorickú,
2. kognitívnu,
3. sociálno-emocionálnu.
Členenie vzdelávacích oblastí je výrazne teoretické. V praktickej rovine sa rozvíjajú integrovane, sú navzájom prepojené, spolu súvisiace. Tematické okruhy a vzdelávacie oblasti rozvoja sa interaktívne prepájajú.
Obsah výchovy a vzdelávania má rámcový charakter. Rozpracúva sa na podmienky materskej školy v školskom vzdelávacom programe. Detailnejšie sa na základe poznania aktuálnych rozvojových možností detí konkretizuje v plánoch výchovno-vzdelávacej činnosti.
Program rešpektuje:
Pre kvalitný výchovno-vzdelávací program sme si vypracovali orientačný tematický mesačný plán, spočívajúci z úloh na každý týždeň v mesiaci, ktorý môžeme podľa potreby aktuálne adaptovať na vzniknuté situácie alebo na rozvojové možnosti a schopnosti detí.
Tematický plán
September: Môj domov – moja škôlka
Október: Jeseň
November: Zima sa blíži
December: Vianočné sviatky
Január: Zima
Február: Fašiangy
Marec: Múdra kniha
Apríl: Jar
Máj: Máme radi prírodu
Jún: Deti a svet
V materskej škole sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie v slovenskom jazyku.
S deťmi, ktoré dovŕšili 6 rokov a v septembri nastupujú do základnej školy sa slávnostne rozlúčime a bude im odovzdané osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania.
V materskej škole pracujú učiteľky, ktoré spĺňajú kvalifikačné predpoklady, sú po odbornej i pedagogickej stránke spôsobilé a absolvovali pedagogickú školu. Znalosti si dopĺňajú absolvovaním vzdelávania pre pedagogických pracovníkov.
V tomto školskom roku má škola 2 triedy, jedna herňa je spojená zo spálňovou časťou a oddelená zasúvacími dverami, druhá herňa je samostatná, vstupnú chodbu, šatňu a umyváreň so sociálnym zariadením. Triedy sú dostatočne veľké, priestranné a presvetlené. Súčasťou budovy je kuchyňa a jedáleň. Budova materskej školy je vo vyhovujúcom stave. Priebežne sa robia opravy, ktoré sú nevyhnutné. Interiér školy spĺňa podmienky bezpečnosti, hygieny, nezávadnosti, variabilnosti a estetiky. Materská škola má dostatok výchovno-vzdelávacích pomôcok. Je vytvorený priestor pre uskutočňovanie výchovno-vzdelávacej činnosti v priebehu celého dňa. Školský dvor je neodmysliteľným edukačným prostredím, ktoré slúži na realizáciu rôznych organizačných foriem a aktivít (pobyt vonku, pohybové a relaxačné cvičenia, edukačné aktivity). Je bezpečným a tvorivým prostredím pre deti. Je vybavený novým záhradným náradím a vysadením zelene, čo prispeje k zlepšeniu životného prostredia.
Za bezpečnosť a ochranu zdravia detí zodpovedajú pedagogickí zamestnanci materskej školy od prevzatia dieťaťa až po jeho odovzdanie zákonnému zástupcovi alebo inej poverenej osobe. Výchovu a vzdelávanie zabezpečujú striedavo na zmeny tri učiteľky. Na vychádzke nemôže mať pedagogický zamestnanec viac ako 20 detí od 4 do 5 rokov alebo 22 detí starších ako 5 rokov. Pri vyššom počte sú dvaja pedagogickí zamestnanci.
Pri plaveckom výcviku, výlete alebo exkurzii zabezpečí riaditeľka materskej školy dostatočný počet osôb, poverených starostlivosťou o deti.
Systém je postavený na pedagogickom pozorovaní, akým je hospitácia, analýzou produktov detských činností (portfólio detí), správnou diagnostikou, ktorá pozoruje rovnomerne rozvíjajúce sa kognitívne procesy a zručnosti detí.
Spočíva v priebežnej kontrole jednotlivých zamestnancov. U pedagogických zamestnancov je to formou hospitácie, ktorá podá objektívne informácie o pedagogickej práci učiteľky. Na práci detí, ich vedomostiach a zručnostiach je vidieť pravidelná, cieľavedomá a postupná práca učiteľky. Prevádzkoví zamestnanci sú kontrolovaní v oblasti plnenia si svojich pracovných povinností. Systém kontroly je súčasťou dokumentácie školy.
Pedagogickí zamestnanci sa venujú sebavzdelávaniu, zdokonaľovaniu profesijných spôsobilostí, rozširovaniu progresívnych skúseností z pedagogickej praxe. Majú možnosť pravidelne sa zúčastňovať vzdelávacích programov, zameraných na zvyšovanie odborných kompetencií.
Tento dokument si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.